Nå haster det med lengre rullebane
– Dette understreker hvor sårbar dagens løsning på Leknes lufthavn er. I dag er det kun Widerøe med sine Dash8-fly som kan tilby ruter hit til Lofoten. Dette er nok et argument for å se på en forlengning av rullebanen på Leknes, slik at vi kan sikre gode transportløsninger for både næringsliv og lokalbefolkning, sier daglig leder Aleksander Nordahl i Vest-Lofoten Næringsforening.
Finnes ikke noen alternativ
ATR viser til at etter en omfattende markedsgjennomgang avslutter utviklingen av sitt STOL-program (Short Take-Off and Landing). I begrunnelsen skriver de at markedet for slike fly har krympet, blant annet fordi mange flyplasser utvider rullebanene sine.
- ATRs beslutning om ikke å gå videre med STOL-versjonen av ATR-42, fører til at Widerøe er nødt til å passe ekstra godt på sine aldrende Dash 8, ettersom det i dag ikke finnes noe alternativ til Dash 8 i den størrelsen, sier fly-ekspert og programleder i Flypodden, Christian Kamhaug.
Kamhaug påpeker at ingen flyfabrikker tilbyr 30-40 seters passasjerfly, som kan operere på kortbanenettet, og tilgjengligheten av brukte, brukbare Dash 8 blir stadig mindre. Det betyr også at det blir stadig mindre sannsynlig at nye aktører kan komme inn på kortbanenettet.
- Enten må departementet tillate mindre fly - Twin Otteren er fremdeles i produksjon - eller så må rullebanene på kortbanenettet utvides med noen hundre meter for å gjøre det mulig for andre fly å lande der, avslutter Kamhaug.
Les også: Næringslivet i Nord-Norge: Slik er ståa i 2024
Viktig for næringslivet og reiselivet
En lengre rullebane på Leknes vil åpne for større fly med bedre kapasitet og rekkevidde. Dette er avgjørende for å møte kravene fra både lokalbefolkningen og en stadig voksende reiselivsnæring. Dagens infrastruktur kan bli en flaskehals i arbeidet med å utvikle Lofoten som en bærekraftig og attraktiv destinasjon.
Vest-Lofoten Næringsforening intensiverer nå arbeidet for å få til en nødvendig oppgradering av Leknes lufthavn. Nordahl understreker at dette krever et tett samarbeid med både kommune, nasjonale myndigheter, Avinor og private aktører.
– Vi har et ansvar for å sikre at Lofoten forblir en attraktiv region for bosetting, næringsutvikling og turisme. En utvidelse av rullebanen er helt avgjørende for at vi skal kunne møte fremtidens behov. Vi har nå satt ned en prosjektgruppe som jobber med dette og har allerede god dialog med myndighetene, sier Nordahl.
Les også: Det store handelsmøtet i Lofoten
Samferdsel