
Hvor mange ras må vi tåle før E10 i Lofoten blir tatt på alvor?
Det må handles nå!
Les også:
Verdens vakreste vei er også den farligste
E10 gjennom Lofoten mangler gul midtlinje og har gjennomgående dårlig standard. I en periode der trafikken øker betydelig mer enn forutsatt. Det er mer trafikk i Lofoten på sommeren enn det er på E6 over Saltfjellet.
Med over én million besøkende årlig, og en kraftig vekst bare i årets tre første måneder, står vi foran en rekordstor turistsesong. Økt trafikk skaper økt risiko og setter både næringsliv og myke trafikanter i fare. E10 er en nasjonal sykkelrute, og dagens standard gir uakseptabelt mange farlige situasjoner.
E10 gjennom Lofoten – en investering, ikke en utgift
Lofoten er også den regionen i Nordland med høyest andel ansatte i privat sektor, dominert av et transportintensivt næringsliv.
Transport av varer, spesielt innen fiskeri og havbruk, preges av uforutsigbarhet og dårlig fremkommelighet. Skredfare og ekstremvær stenger veien årlig. Dette skaper usikkerhet for eksport og truer samfunnssikkerheten. Bedriftene taper penger, og samfunnet bærer risikoen.
Tilrettelegging for vekst
En kortere strekning mellom Svolvær og Leknes vil gi én felles arbeidsmarkedsregion, og bidra til økt verdiskaping i hele Lofoten. Vi har et fremtidsrettet næringsliv som står på egne ben – Stortinget kan sikre at denne utviklingen fortsetter gjennom å legge til rette for en moderne infrastruktur.
En rapport fra Menon fra 2020 viser tydelig at det å binde sammen regionsentrene til én arbeidsmarkedsregion har klare, positive effekter for hele regionen.
Et samlet næringsliv i Lofoten ber Stortinget prioritere en helhetlig utbygging av E10 gjennom Lofoten!
Samferdsel