
Lanserer Reinebringen-produkter
Asgeir Moripen fra Eyepoc beskriver prosjektet som unikt: "Vi har ikke sett noe lignende i Norge. Dette er et pilotprosjekt med stor overføringsverdi til andre destinasjoner. Da vi hørte om prosjektet, var det ingen tvil om at dette var noe vi ville ta del i."
Les også: Parkering i Leknes- Vil ha bedre flyt
Minner som gir penger til lokalsamfunnet
Målsetningen med fondet er at på sikt skal det være mulig å gjøre lokale tiltak med midlene, og at disse tiltakene skal være rettet mot å bedre situasjonen for de som bor i områder hvor man har utfordringer som følge av høyt besøkstrykk.
Bedriftene har lenge jobbet for å finne gode løsninger på utfordringene knyttet til økt turisme, men har erfart at behovene overstiger tilgjengelige midler. Etter over to år med testing og utvikling, har de kommet frem til en løsning de nå satser på i full skala denne sommeren. Sentral i utviklingen av forretningsmodellen er reiseminneprodusenten Eyepoc, men også flere lokale håndverksbedrifter har vært med i tidligere testing.
Reinebringen-nettverket
Prosjektet ledes av LoVe Utvikling og er et samarbeid mellom 25 bedrifter. De fleste bedriftene er fra Moskenes, men det er bedrifter fra alle kommunene i Lofoten med i samarbeidet. Marlene Sæthre fra Reine Handleri ser et enormt potensial i initiativet: " Hvis vi får bare en liten andel av de som besøker Reinebringen til å kjøpe et reiseminne på turen vil selv det generere betydelige inntekter.
Med lanseringen rett rundt hjørnet, forbereder bedriftene seg på en spennende sommersesong. Reiseminnene vil være tilgjengelige for salg over hele Lofoten.
Les også: Servicebygget på Hauklanstranda åpner offisielt 18. juni
Reiseliv