
E10: Første spadetak vil tas i 2029
Sammen med Thor Helge Jensen i Vågan Næringsforening, var Vest-Lofoten Næringsforening tilstede for å få de siste oppdateringene på samferdselssiden i Lofoten.
- Det er avgjørende at vi er til stede og bidrar aktivt i diskusjonene rundt infrastrukturen i Lofoten. Næringslivet er helt avhengig av gode transportløsninger, og ved å delta på slike møter får vi både muligheten til å bli oppdatert men også gitt våre innspill, sier Aleksander Nordahl, daglig leder i Vest-Lofoten Næringsforening.
Les også: Inviterer til reiselivstreff på Reine
Spaden i jorda i 2029
På møtet var det nok mest spenning rundt hva Statens vegvesen kom til å si om arbeidet med ny E10. De store nyhetene kom ikke, men det ble gjentatt at om alt går etter planen vil arbeidet med trekningen Napp-Å klar for igangsetting i 2029.
- Utbyggingen av E10 drar ut i tid, og usikkerheten er stor. Det vi sitter igjen med, er at nøkkelen til løsning ligger hos de nasjonale politikerne. Vi må nå bruke mer tid på å påvirke dem slik at de forstår viktigheten og kan levere noe konkret, sier daglig leder Thor Helge Jensen i Vågan Næringsforening.
Dagen etter møtet kom det gode nyheter fra Fylkestinget i Nordland, som enstemmig gikk inn for en uttalelse om å ruste opp E10 i Lofoten. At hele regionen står samlet er viktig for at vi skal klare å få med oss de nasjonale politikerne, og næringsforeningene i Lofoten prioriterer arbeidet med E10 høyt.
Les hva Fylkestinget uttalte her: Krever bedre vei:
Ballstad Havn er på nytt i spill
En velfungerende maritim infrastruktur, som en mer modernisert Ballstad Havn, er spesielt viktig for fiskeri- og havbruksnæringen. Men i de siste årene har det vært vanskelig å få havnene i Lofoten prioritert hos myndighetene.
- Oppgraderingen av Ballstad Havn har ikke hatt den fremdriften som dere hadde håpt på. Dette skyldes andre prioriteringer, men nå er vi i gang med å se på en utbygging opp mot NTP 2029-2040, sa Jostein Moe i Kystverket under møtet.
Kystverket er nå i dialog med kommunen og næringslivet om Ballstad Havn, for å få innspill til hva som er ønskelig med en oppgradering. Vest-Lofoten Næringsforening følger opp saken i samarbeid med en prosjektgruppe som er satt opp og håper at det endelig blir en løsning for Ballstad Havn.
Les også: Frokostmøte - Kan en termos redde energibehovet i Lofoten?
Rammebetingelser