Meny
Kystverket ga en oppdatering til Lofotrådet.

E10: Første spadetak vil tas i 2029

21.02.2025 | Tekst: Aleksander Nordahl
Vest-Lofoten Næringsforening deltok denne uken på Lofotrådets møte i Moskenes hvor viktige infrastrukturprosjekter som E10, Ballstad havn og flere andre ble diskutert. 
På Lofotrådets agenda sto blant annet oppdateringer fra Kystverket og Statens Vegvesen, to aktører som er avgjørende for utviklingen av Lofotens transport- og logistikkløsninger.

Sammen med Thor Helge Jensen i Vågan Næringsforening, var Vest-Lofoten Næringsforening tilstede for å få de siste oppdateringene på samferdselssiden i Lofoten. 

- Det er avgjørende at vi er til stede og bidrar aktivt i diskusjonene rundt infrastrukturen i Lofoten. Næringslivet er helt avhengig av gode transportløsninger, og ved å delta på slike møter får vi både muligheten til å bli oppdatert men også gitt våre innspill, sier Aleksander Nordahl, daglig leder i Vest-Lofoten Næringsforening.

Les også: Inviterer til reiselivstreff på Reine

Spaden i jorda i 2029

På møtet var det nok mest spenning rundt hva Statens vegvesen kom til å si om arbeidet med ny E10. De store nyhetene kom ikke, men det ble gjentatt at om alt går etter planen vil arbeidet med trekningen Napp-Å klar for igangsetting i 2029. 

- Utbyggingen av E10 drar ut i tid, og usikkerheten er stor. Det vi sitter igjen med, er at nøkkelen til løsning ligger hos de nasjonale politikerne. Vi må nå bruke mer tid på å påvirke dem slik at de forstår viktigheten og kan levere noe konkret, sier daglig leder Thor Helge Jensen i Vågan Næringsforening. 

Dagen etter møtet kom det gode nyheter fra Fylkestinget i Nordland, som enstemmig gikk inn for en uttalelse om å ruste opp E10 i Lofoten. At hele regionen står samlet er viktig for at vi skal klare å få med oss de nasjonale politikerne, og næringsforeningene i Lofoten prioriterer arbeidet med E10 høyt. 

Les hva Fylkestinget uttalte her: Krever bedre vei:

Ballstad Havn er på nytt i spill

En velfungerende maritim infrastruktur, som en mer modernisert Ballstad Havn, er spesielt viktig for fiskeri- og havbruksnæringen. Men i de siste årene har det vært vanskelig å få havnene i Lofoten prioritert hos myndighetene. 

- Oppgraderingen av Ballstad Havn har ikke hatt den fremdriften som dere hadde håpt på. Dette skyldes andre prioriteringer, men nå er vi i gang med å se på en utbygging opp mot NTP 2029-2040, sa Jostein Moe i Kystverket under møtet. 

Kystverket er nå i dialog med kommunen og næringslivet om Ballstad Havn, for å få innspill til hva som er ønskelig med en oppgradering. Vest-Lofoten Næringsforening følger opp saken i samarbeid med en prosjektgruppe som er satt opp og håper at det endelig blir en løsning for Ballstad Havn. 

Les også: Frokostmøte - Kan en termos redde energibehovet i Lofoten?
Rammebetingelser

LES FLERE NYHETER