Handelsmøte på Leknes
- Handelsnæringen i Lofoten er en viktig bransje for alle oss som bor her, og det sterke reiselivet sørger for at vi har et tilbud mange misunner oss. Hvis vi blir enda flinkere til å skape verdier fra turismen kan vi løfte regionen til nye høyder, sier Aleksander Nordahl i Vest-Lofoten Næringsforening.
Ferske croissanter og analyser
Nordahl åpnet møtet med oppdateringer fra næringsforeningen, nyheter om julegateåpningen i Leknes og viktigheten av å samarbeide mellom de ulike bransjene.
Deretter delte Ellen Stafne Western, Seniorrådgiver i Virke, ferske analyser om nasjonale handelstrender. Her ble det pekt på at dyrebutikker, ur, bredt vareutvalg, apotek, gullsmed og fliser er bransjene som de seneste årene har hatt sterkest vekst blant den kjedeorganiserte varehandelen.
Les også: Nytt medlem - "Ingen jobber er for små"
Uutnyttet potensial i reiselivet
Nordahl presenterte så tall om reiselivet i Lofoten. At det passerer flere biler i døgnet gjennom Leknes enn på Saltfjellet kommer overraskende på de fleste og er nok et bevis på at det er store muligheter for regionens handelsnæring.
- Vi må få flere til å stanse i Leknes, og her tror jeg Folkebadet vil være positivt. Nå mangler bare hotellet, sa en deltager og det ble pekt på at nyåpninger som Normal, Sakura og ikke minst Burger King er med på å løfte attraktiviteten til Leknes.
Les også: Her er forslaget til turisskatten
Møtet ble avsluttet med en oppsummering og enighet om å fortsette dialogen og samarbeidet. Deltakerne gikk fra arrangementet med ny kunnskap, fornyet inspirasjon og klare mål for hvordan handelsnæringen i Lofoten kan vokse i takt med turiststrømmen.
Vest-Lofoten Næringsforening takker alle som deltok og bidro til et vellykket arrangement. Vi ser frem til å arrangere flere slike samlinger i fremtiden og oppfordrer alle til å engasjere seg i arbeidet for en sterkere handelsnæring i Lofoten.
Har du innspill eller ønsker å bidra i handelsrådet? Ta gjerne kontakt med oss!
Handel