
Klikk eller kritikk? Lokaljournalistikken under lupen i Lofoten
For å ta debatten og bidra til utvikling av en enda bedre lokalavis, inviterte Vest-Lofoten Næringsforening og Norsk Journalistlag Nord inn til frokostmøte.
– Lokalavisene er viktige for både næringsliv og lokalsamfunn. Jeg synes lokalavisene i Lofoten leverer godt og har mye interessant stoff, men vi i næringslivet må også bli flinkere til å dele interessant stoff med avisene , sier Aleksander Nordahl, daglig leder i Vest-Lofoten Næringsforening.
Les også: Nå haster det med lengre rullebane
Et engasjerende program
Møtet åpnet med innlegg fra Julie Kristine Tilrum Karlsen i Lofot-Tidende, som delte innsikt i hvordan lokalavisene balanserer samfunnsoppdraget med klikkjournalistikk. Hun kom også med en oppfordring.
- Vi har et samfunnsoppdrag. Vi skal informere, gi kunnskap og avdekke saker, men husk at vi bare ser på sak og ikke person, sier Tilrum Karlsen.
Erik Magnus Samland, som nylig skrev en kritisk kronikk om dekningen av Burger King-åpningen ga sine refleksjoner til salen. Han etterlyste mer kritisk dekning, som å ta tak i hvordan etableringen ville slå ut for andre lokale burgerkjeder eller mer fokus på folkehelsa.
Avslutningsvis ble redaktørene i lokalavisene invitert opp til en samtale. Bjarne Benjaminsen i Lofot-Tidende og Jan Eivind Fredly i Lofotposten fortalte hvilke tanker de gjorde i forkant og i etterkant av dekningen.
Begge avisene tok kritikk for at de ikke tok tak i folkehelse-delen av debatten, men var ikke enig i at dekningen var for massiv. Det ble gitt eksempler på at flere andre åpninger fikk lignende dekning.
Les også: Feskarmøte på Ballstad
Generelt