
Utbedring av E10 mellom Å og Fiskebøl
Dårlig veistandard, rasfare, flaskehalser og fraværet av sykkel- og gangveier gjør at veien i dag er til hinder for den bærekraftige veksten storsamfunnet har som mål for distriktene, vi kan ikke nå vårt potensiale som region uten at E10 sørger for at vi kan få fisken fra kyst til marked, reiseavstander som bidrar til et næringsliv i vekst og felles bo -og arbeidsmarked. Strekningen er som nasjonal turistvei og deler markedsføres også som nasjonal sykkelrute, men mangler sykkelvei.
Det er ikke forenelig å både utvikle Lofoten som region samtidig som vi har veistrekninger langs hovedveien som ikke er oppgradert siden de ble bygget på 50- og 60-tallet. I et sikkerhetsperspektiv utsetter vi nå våre barn og unge for en reisevei til barnehage, grunnskole og videregående langs en strekning som årlig stenges grunnet ras. 8. februar ble veien mellom Moskenes og Vestvågøy stengt to steder, Hamnøy ble stengt grunnet store bølger som slo over moloen E10 er bygget på og Kilan i Flakstad stengte grunnet steinras der en bil kjørte rett i raset. Samme kveld ble E10 stengt nær Fiskebøl grunnet jordras. Årlig er det ca 23 ulykker med personskade på E10 og nærmere 40 % av de trafikkdrepte i Nordland i 2019 omkom i Lofoten. Dette til tross for smale, svingete veier der en betydelig andel av strekningen har fartsgrense på 60 km/t eller lavere.
Vi kan ikke lenger finne oss i å bli nedprioritert på NTP, veien gjennom Lofoten må sikres og kortes ned så vi kommer oss til Gravdal sykehus når man trenger det. Lofotværingene fortjener en trygg reisevei til skole, jobb og utrykningstrafikk.
Hadde ikke ambulansen vært stasjonert i Moskenes på dette tidspunktet hadde både Moskenes og store deler av Flakstad vært uten akutthjelp. Beredskapstjenesten har allerede utfordringer med fremkommelighet og lang reisetid til sykehus med smale, uoversiktlige veier som stadig blir stengt av ras. Den faktiske trafikkveksten har ligget på om lag 4 % årlig. Dette knyttes til den sterke befolkningsveksten i Lofoten og vekst i både fiskerinæringen og turisme som gjør at Lofoten har en meget sterk økning i turist- og tungtrafikk grunnet den positive næringsutviklingen. Denne veksten ser ut til å fortsette unntatt i Flakstad og Moskenes, der flere har uttrykt at en av grunnene til flyttingen blant annet er mangel på trygg reisevei. Med det høyeste anslaget i Menon Economics rapport vil utbedringen av E10 allerede i dag være samfunnsøkonomisk lønnsom. I tillegg kommer ringvirkninger beregnet til 320 millioner (Avinor/Statens vegvesen), i hovedsak knyttet til felles arbeidsmarked og økt pendling.
Samferdselsdepartementet kan ikke fortsette å utsette prosjekter i Lofoten eller kutte i bevilgningene som allerede var satt, lappeteppet av en europavei er en skam for hele Lofoten. Det er på tide at utrykket «Lofot-standard» endrer mening til å bety en ras-sikret europavei som også er trygg for myke trafikanter. Med den økningen i trafikk som har vært de siste 15 årene får ikke lenger barn og unge sykle og gå til trening, skole eller for å besøke venner. Gi oss friheten vår tilbake.
Hanna Sverdrup
Kommunestyremedlem i Moskenes
Samferdsel